Info från Livihop 2/2017

Hej alla uppdragsgivare och assistenter!

Att det blåser om assistansen har ni säkert märkt. Många upplever en turbulent tid där grundläggande rättigheter för personer med rätt till assistans ifrågasatts. Regeringsbrev och andra direktiv ställer stora krav på framförallt uppdragsgivare och oss som utförare. Att anpassa sig till nya regler och direktiv är jobbigt och tillsammans kämpar vi vidare.

Assistans är frihet – Rädda LSS

NYHETER

Som en del av er kanske vet har vi ny personal på ekonomiavdelningen. Anna Högberg slutade vid nyåret och Felicia Ekberg slutade den sista februari.

Ny ekonomichef är Monika Kaludjerovic och ny löneadministratör är Barbro ”Babsan” Söderblom. Ny ekonomiassistent är Denise Hansson.

Uppdragsansvarig Leo Palacios har tjänstledigt från den 1. april.

SEMESTER

När man tittar ut är det svårt att tänka sig att det snart är sommar men tiden går fort och det är dags att planera semestrar för perioden juni-augusti.

Vem?

Timanställda omfattas inte av semesterlagen. Dock kan dessa assistenter vara bra som inhoppare när ordinarie assistenter har semester.

Hur?

Varje Uppdragsgivare gör sin semesterplanering tillsammans med assistenter och eventuell medarbetsledare. Ta hjälp av Uppdragsansvarig på kontoret vid behov.

Hur många semesterdagar var och en har att ta ut syns på lönespecifikationen.

Administration

Fyll i blanketten ”Ledighetsansökan”. Den finns att ladda ner i AIAI (Kommunikation – Dokument – Ledighetsansökan) Den undertecknas av assistenten, Uppdragsgivaren och slutligen oss på kontoret. Observera att det är en ansökan, dvs ett önskemål, som beviljas först när Livihop har godkänt.

När?

18/4 ska ansökningar vara Livihop tillhanda.

När  Uppdragsansvarig på Livihop har gått igenom ansökningarna får assistenterna meddelande om semestern har beviljats eller inte.

EKONOMI

När det gäller utbetalning av omkostnader, utlägg, friskvårdskvitton mm så vill vi påminna om rutinen. För att kunna betala ut tillsammans med lönen så behöver kvitto och specifikation vara oss tillhanda senast den 15e. Det som inkommer senare läggs in för utbetalning i mån av tid och möjlighet och självklart gör vi alltid vårt yttersta.

I särskilda fall kan vi betala ut kostnader manuellt under månaden. Om det är några frågor så prata med den Uppdragsansvariga på kontoret.

AIAI

Som vanligt vill vi påpeka vikten av att allting godkänns omedelbart efter månadsskiftet!

Viktigt är att assistenten godkänner först och därefter uppdragsgivaren – inte tvärtom!

Ta hand om er! Och ha en skön vår!

Vännerna på Livihop

P.S Följ os gärna på www.livihop.se och Facebook https://www.facebook.com/livihop/